А камю чума розробки урок в
Мета уроку: дати характеристику героям роману, простежити їхні дії, вчинки; визначити життєві цінності кожного; висвітлити проблему призначення людини на землі; показати складність і суперечливість людської натури, непередбачуваність її дій; розвивати творче мислення, усне мовлення, навички дослідницької діяльності, вміння упорядковувати та систематизувати знайдені матеріали; розвивати інформаційну та комунікативну компетентність; виховувати гуманне ставлення до людей.
Обладнання: комп’ютери, мультимедійний проектор, диски з презентаціями, мікрофон.
Засоби навчання: ІКТ (обумовлено необхідністю провести дослідження щодо вирішення героями роману проблеми вибору та визначення призначення та основних обов’язків людини на землі).
Методичний коментар.
Пропонований конспект розрахований на проведення уроку в комп’ютерному класі або в класі, обладнаному мультимедійним проектором.
Учні представляють презентаційні матеріали, складають схеми, демонструють дослідницький проект.
Випереджальні групові завдання
Об’єднавшись у групи, діти готують матеріали, дослідження.
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності.
1.Учитель. Дуже важко жити у розладі зі світом, самим собою. А ще важче — серед бруду і фальші залишатися Людиною. Загубитися у натовпі, плисти за течією завжди легше. Та легкий шлях — не завжди вірний шлях.
І ось події роману переносять нас у місто Оран. Місто поглинає чума, темрява, яка огортає територію світла, на якій живе людина.
2. Інтелектуальна розминка (входження в урок).
- За першими літерами назви роману записати слова-асоціації, які виникають під час читання твору.
Учні працюють на комп’ютерах.
(Хвороба, несправедливість, убивства, смертні вироки, зрада, підступництво, лицемірство та й саме життя).
4. Інтелектуальна розминка (входження в урок).
Кожна людина робить у житті свій вибір. Проблема вибору супроводжує її упродовж усього життя. Як вижити? Як чинити в тій чи іншій ситуації? Який шлях обрати? Що вибрати: добро чи зло, любов чи ненависть, милосердя чи байдужість? Інколи досить складно зробити вибір. І яким буде цей вибір, залежить від кожного з нас окремо.
Проблема вибору постає і перед героями роману А. Камю.
Саме ця проблема є темою нашого уроку.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Презентація теми уроку.
1.Учитель. Чи бути, чи не бути ? Ось питання. Ви, безперечно, впізнали шекспірівські рядки, які перегукуються з романом А. Камю. Гамлетівське питання — проблема морального вибору — вічне.
Що благородніше: боротися чи бути байдужим спостерігачем? Відповідь на це питання в романі давали лікар Ріє, журналіст Рамбер, отець Панлю, службовець мерії Гран, історіограф Тарру, контрабандист Коттар.
2.Словникова робота
На моніторах висвітлюється значення слів. Учні зачитують.
Мораль — правила, які визначають поведінку людини, її внутрішні духовні та душевні якості: чесність, справедливість, милосердя, співчуття, порядність та інші; дотримання і виконання цих правил.
Моральний вчинок — здійснена кимось певна дія, що відповідає правилам моралі, внутрішнім якостям.
Благородство — висока моральність, самовідданість, чесність.
III. Робота над темою уроку.
З'ясування проблеми морального вибору в романі.
- А як ви гадаєте, чому про проблеми міста говорить саме Ріє, лікар за професією?
- Лікар намагається зцілити тіло, проте розуміє, коли хвора душа, тіло не вилікувати.
- Постійно йшов у бій проти смерті людської і до трагедії.
- Він знав, що таке біль, тому рішуче брав на себе відповідальність за життя інших.
- Зараз є хворі і треба їх лікувати. Я бороню їх, як умію, тай усе.
- А що міг нам порадити Ріє?
- Єдина зброя проти чуми – це чесність.
- Бути чесним – значить робити свою справу.
- Що визначає моральну позицію Ріє?
(Безкомпромісне ставлення до лиха; перед лікарем і в силу його професійних обов’язків і відповідно до його поглядів не стоїть питання боротися з чумою чи ні; розуміючи власну обмеженість і навіть усю безперспективність боротьби з чумою, без будь-яких вагань включається у боротьбу з хворобою і веде її до кінця).
- Моральні принципи Ріє (Учні складають схему)
(Гуманізм, відповідальність, милосердя, безкорисність, незламність перед небезпекою)
- Складові життєвого шляху Тарру? (складання схеми).
6.Учитель. На події в Орані ми дивились очима лікаря Ріє та політика Тарру, а тепер поглянемо на них очима інших героїв.
7. Випереджальне домашнє завдання.
Слайд 1. Священик Панлю:
Слайд 2. Жозеф Гран:
Слайд 3. Раймон Рамбер:
- Журналіст Раймон Рамбер випадково став бранцем чуми, то як йому прийшлося зробити нелегкий вибір?
- Для громадського добра саме й потрібне щастя кожної окремої людини.
- Кохання-найбільша цінність у житті.
- Сумління та почуття обов’язку беруть над героєм верх.
- Ця історія стосується однаково нас усіх.
- Соромно бути щасливому одному, залишається допомагати лікареві.
- Він змінився, чума засіяла в ньому відчуженість.
- Єдине, що для мене цінне, - вмерти або жити тим, що ціниш.
- Віднайти своє щастя і відстояти від чуми ту частку самих себе, яку вони затято боронили від усіх зазіхань.
- Чи можуть зрозуміти справжній зміст подій, по-справжньому перейнятися горем люди, якщо вони через це не пройшли і не пережили біль втрат? (Відповіді учнів
13.Учитель. Альбер Камю нікого не засуджує, просто нагадує, що людина повністю відповідає за своє життя, яке кожен повинен прожити так, щоб потім не жалкувати про змарновані роки і підле малодушне минуле.
14. Рефлексивне обговорення.
Учитель. Ми познайомилися з героями, а тепер з'ясуємо, як кожний з них ставиться до епідемії чуми, до великого горя, яке поряд, яке охоплює усіх.
- У чому лікар Ріє вбачає свій обов'язок?
- Які запобіжні заходи застосовує він у боротьбі з чумою?
- Яким ми бачимо лікаря під час чуми?
- Як він ставиться до смерті?
- Як лікар зустрів ту мить, коли чума була подолана?
- Якою була позиція Тарру щодо чуми?
- Як сприйняв чуму Гран?
- Яким було рішення отця Панлю?
- Як поводиться Рамбер під час чуми?
- На відміну від усіх героїв твору зовсім іншою щодо чуми була позиція Коттара. Якою саме?
- Чи був у героїв твору вибір іншого шляху?
16.Випереджальне домашнє завдання (групова робота)
ІV. Рефлексія
- Що для кожного героя означає боротися зі злом?
- перемогти хворобу, мати знання про сенс існування людини на землі, бути оптимістом, не забувати про минуле, завжди жити пам'яттю.
- не бути байдужим, не стояти осторонь зла, любити людей, бо ми одні із них.
- треба стати самому таким, яким ти хочеш бачити світ, і перебудову потрібно починати із себе, дотримуватися Божих заповідей.
- не дивитися у слід злу, бо воно заразне, не долати зло злом, а лише справедливістю.
- не шукати лише особистого щастя, якщо навкруги людське горе.
2.Бесіда за епіграфом уроку.
- Прочитайте епіграфи до уроку.
- Яка ви розумієте зміст висловлювань М.Булгакова та О.Генрі?
- Як ці висловлювання перегукуються з темою нашого уроку?
3. Складання схем.
- Що допомагає людям жити людей?
Треба бути Людиною; співчувати та служити людям; любити людей; не бути байдужими спостерігачами.
- Що заважає людям бути справжніми людьми?
Жорстокість, егоїзм, духовне роз’єднання, жадібність, відсутність віри.
4. Учитель.
V. Домашнє завдання.
урок зарубіжна література 11 клас за романом А.Камю "Чума"
ІЗ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
Вчитель – Гречин А.І.
Мета навчальна: допомогти учням усвідомити екзистенціальний зміст роману, його сюжет, тематику, проблематику
Мета виховна: виховувати гуманізм, прагнення до активної життєвої позиції.
Мета розвивальна: розвивати вміння учнів виділяти елементи твору, головне й деталі, висловлюватися, аргументувати свою точку зору
Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього картки для індивідуальної роботи (в кінці розробки), комп’ютерні слайди, схематичні листи для індивідуальної роботи на протязі уроку (в кінці розробки), музика Д.Шостаковича.
Тип уроку: комбінований
1. Привітання.
2. Вступне слово
Слайд “Айсберг”
На слайді ви бачите айсберг.
- Що цікавого в цій глибі льоду?(1/3 частина льоду знаходиться під водою, а 2/3 – на її поверхні)
- Як ви думаєте, чому наш урок ми починаємо з цього слайду?
- Головний зміст, сутність роману Камю не на поверхні, а в підтексті, який прихований автором.
Саме на сьогодняшньому уроці ми з вами з’ясуємо, що хотів сказати автор своїм твором.
3. Актуалізація знань учнів.
Правду, яку намагався сказати Камю, можна показати через універсальну форму, просту, як дитина, і мудру, як старий.
І шукати її треба в дитинстві людства, у фольклорі.
Приказки, казки, прислів’я, притчі - ось воно.
- Який жанр став підгрунтям роману? (притча)
- Продовжіть речення: “Притча-це …………( твір повчального характеру, який має всеохоплюючий сенс)
Слайд “притча”
- Чим роман відрізняється від притчі? (не тлумачиться зміст притчі)
- Яким жанром Камю ще називає роман “Чума”? (хроніка)
- Що називається хронікою? (запис історичних подій у хронологічній послідовності)
2-м учням даються картки для індивідуальної роботи:
1) схематично окреслити елементи композиції
2) виправити помилки:
- Роман “Чума” побудований як зібрання спогадів про епідемію (хроніка зачумленого міста)
- Місто Оран змальовується як прокляте місто грішників (типове провінційне містечко) - Першим замовчування чуми наважився зруйнувати Рамбер (Кастель)
- Представником якого напрямку був Камю? (екзистенціалізм)
-В якому місті відбувається події роману?(Оран)
- Як зображується Оран і оранці?
- Як оранці протистоять чумі?
- Хто веде літопис?
- Як ви розумієте вислів “погранична ситуація”? (ситуація кризи, вияскравлює абсурдність життя й ставить людину перед моральним вибором; ситуація кризи: у процесі ламання старих цінностей людина переглядає свої колишні відносини зі світом, в ній народжуються нові якості)
Слайд “погранична ситуація”
4.Релакс
Прослуховування фрагментів сьомої (“Ленінградської”) симфонії Д.Шостаковича
5. Пояснення нової теми
Музику, яку ви щойно прослухали, створив один із мешканців Ленінграда, оточеного “коричневою чумою”
І йдеться в цій симфонії про виникнення й наступ зла та про людський опір силам, що нівечать і руйнують.
Сьогодні ми завершимо розгляд роману Камю, звернувши увагу на такі аспекти, як символічний зміст чуми та особливості художнього часу та простору в романі .
Будемо працювати в робочих листах, які ви отримали на початку уроку.
1.Давайте пригадаємо, як герої ставилися до чуми і якими були результати їх дій
2.К ому належить така характеристика чуми: “Але що ж таке, власне , чума? Теж життя, тільки й того” (старий астматик)
3.Що означає ця фраза?
4.Який сенс , на вашу думку, таких протилежних тверджень:
• “У розпалі чуми життя попри все триватиме”
• “Життя містить у собі “мікроб” абсурд
5.Чому філософія, яку розробляв Камю стверджує життя, а один з його найкращих творів названо й присвячено явищу, яке асоціюється тільки зі смертю? (трагічна особливість життя полягає в тому, що воно закінчується смертю)
6. Чому Камю обрав саме чуму?
• Чума має масовий характер
• Людство не розуміло причин її виникнення
• Абсолютна влада смерті
• Людина залишається один–на-один з собою
- Що ж таке чума, які вона викликає асоціації?
Камю зазначав щодо змісту “Чуми”: “Явний зміст “Чуми”- це боротьба європейського Опору проти фашизму”
- Навіщо авторові знадобилося використовувати вигадану притчу? (в контексті чума-універсальна метафора зла в усій його багатоликості й нездоланності)
Уявіть, що чума охопила ваше місто.
Як будуть поводитись люди і ви особисто?
- Хто помітив особливості часу і простору в романі? (події ніби консервуються у часі і виокремлюються з простору.
Оран через епідемію чуми залишається ніби єдиним містом, де сконцентровано весь світ зо всіма його проблемами. Час зупинився і людина залишилася з чумою наодинці.
Відтворіть це в схемі
6. Підсумок
- Так хто ж одержав перемогу в двобої – чума чи людина?
-А як же розуміти слова автора хроніки “Чуми”:
“Бацила чуми ніколи не вмирає, ніколи не щезає, десятиліттями вона може дрімати десь у закутку меблів або в білизні, вона терпляче вичікує своєї години в спальні, в підвалі, в валізі, в носовичках та паперах. І, можливо, настане час, коли чума на лихо людям розбудить пацюків і пошле їх конати на вулиці щасливого міста”
- Про що це свідчить?
Чума незбагненна і нездоланна, попри це людина повинна чинити їй опір.
Заповніть останню схему “Боротися зі злом-це”
Наш урок я хотіла би закінчити фразою доктора Ріє:
Слайд
“Люди більше заслуговують на захоплення, ніж на зневагу”
7. Оцінювання, домашнє завдання
1. Завершити роботу над аналізом роману А. Камю “Чума”.
2. Розвивати вміння та навички дослідницької аналітичної роботи.
3. Визначити символічне значення “чуми”
та особливості художнього часу та простору.
4. Виховувати непримиренність до зла,
активну дійову позицію у боротьбі з усіляким лихом.
Тип уроку: комбінований
Обладнання:картки для індивідуальної роботи (в кінці розробки), комп’ютерні слайди, схематичні листи для індивідуальної роботи на протязі уроку (в кінці розробки), музика Д. Шостаковича.
2. Вступне слово
На слайді ви бачите айсберг.
-Що цікавого в цій глибі льоду?(1/3 частина льоду знаходиться під водою, а 2/3 –на її поверхні)
-Як ви думаєте, чому наш урок ми починаємо з цього слайду?
-Головний зміст, сутність роману Камю не на поверхні, а в підтексті, який прихований автором.
Саме на сьогодняшньому уроці ми з вами з”ясуємо, що хотів сказати автор своїм твором.
3. Актуалізація знань учнів.
Правду, яку намагався сказати Камю, можна показати через універсальну форму, просту, як дитина, і мудру, як старий.
І шукати її треба в дитинстві людства, у фольклорі.
Приказки, казки, прислів”я, притчі-ось воно.
-Який жанр став підгрунтям роману? (притча)
-Продовжіть речення: “Притча-це …………( твір повчального характеру, який маї всеохоплюючий сенс)
- Чим роман відрізняється від притчі? (не тлумачиться зміст притчі)
-Яким жанром Камю ще називає роман “Чума”? (хроніка)
-Що називається хронікою? (запис історичних подій у хронологічній послідовності)
2-м учням даються картки для індивідуальної роботи:
1) схематично окреслити елементи композиції
2) виправити помилки:
- Роман “Чума” побудований як зібрання спогадів про епідемію (хроніка зачумленого міста)
- Місто Оран змальовується як прокляте місто грішників (типове провінційне мистечко)
- Першим замовчування чуми наважився зруйнувати Рамбер (Кастель)
-Представником якого напрямку був Камю? (екзистенціалізм)
-В якому місті відбувається події роману?(Оран)
-Як зображується Оран і оранці?
-Як оранці протистоять чумі?
-Хто веде літопис?
-Як ви розумієте вислів “погранічна ситуація”? (ситуація кризи, вияскравлює абсурдність життя й ставить людину перед моральним вибором; ситуація кризи: у процесі ломання старих цінностей людина переглядає свої колишні відносини зі світом, в ній народжуються нові якості)
Слайд “погранічна ситуація”
Прослуховування фрагментів сьомої (“Ленінградської”) симфонії Д. Шостаковича
5. Пояснення нової теми
Музику, яку ви щойно прослухали, створив один із мешканців Ленінграда, оточеного “коричневою чумою”
І йдеться в цій симфонії про виникнення й наступ зла та про людський опір силам, що нівечать і руйнують.
Сьогодні ми завершимо розгляд роману Камю, звернувши увагу на такі аспекти, як символічний зміст чуми та особливості художнього часу та простору в романі.
Будемо працювати в робочих листах, які ви отримали на початку уроку.
1. Давайте пригадаємо, як герої ставилися до чуми і якими були результати їх дій
2. Кому належить така характеристика чуми: “Але що ж таке, власне, чума? Теж життя, тільки й того” (старий астматик)
3. Що означає ця фраза?
4. Який сенс, на вашу думку, таких протилежних тверджень:
• “У розпалі чуми життя попри все триватиме”
• “Життя містить у собі “мікроб” абсурд
5. Чому філософія, яку розробляв Камю стверджує життя, а один з його найкраших творів названо й присвячено явищу, яке асоціюється тільки зі смертю? (трагічна особливість життя полягає в тому, що воно закінчується смертю)
6. Чому Камю обрав саме чуму?
• Чума має масовий характер
• Людство не розуміло причин її виникнення
• Абсолютна влада смерті
• Людина залишається один–на-один з собою
- Що ж таке чума, які вона викликає асоціації?
Камю зазначав щодо змісту “Чуми”: “Явний зміст “Чуми”-це боротьба європейського Опору проти фашизму”
-Навіщо авторові знадобилося використовувати вигадану притчу? (в контексті чума-універсальна метафора зла в усій його багатоликості й нездоланності)
Уявіть, що чума охопила Київ.
Як будуть поводитись люди і ви особисто?
-Хто помітив особливості часу і простору в романі? (події ніби консервуються у часі і виокремлюються з простору.
Оран через епідемію чуми залишається ніби єдиним містом, де сконцентровано весь світ зо всіма його проблемами. Час зупинився і людина залишилася з чумою наодинці.
Відтворіть це в схемі
-Так хтож одержав перемогу в двобої –чума чи людина?
-А як же розуміти слова автора хроніки “Чуми”:
“Бацила чуми ніколи не вмирає, ніколи не щезає, десятиліттями вона може дрімати десь у закутку меблів або в білизні, вона терпляче вичікує своєї години в спальні, в підвалі, в валізі, в носовичках та паперах. І, можливо, настане час, коли чума на лихо людям розбудить пацюків і пошле їх конати на вулиці щасливого міста”
-Про що це свідчить?
Чума незбагненна і нездоланна, попри це людина повинна чинити їй опвір.
Заповніть останню схему “Боротися зі злом-це”
Наш урок я хотіла би закінчити фразою доктора Ріє:
“Люди більше заслуговують на захоплення, ніж на зневагу”
Конспект уроку: Вплив екзистенціалістських ідей на творчість А. Камю.
Мета: ввести учнів у світ філософії ХХ століття, як називають філософію
екзистенціалізму, ознайомити з життям та творчістю французького
письменника-філософа А. Камю, створити передумови для подальшого аналізу
також уміння вести дискусію.
Обладнання: портрет А. Камю
І. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Питання до учнів.
1. Який характер мав розвиток літератури у першій половині XX століття?
2. Як події у світі впливали на письменників і, зокрема, на Б. Брехта?
2. Вибіркове заслуховування домашніх творчих робіт.
ІІІ. ОПРАЦЮВАННЯ ТЕМИ УРОКУ
1. Лекція вчителя.
Творчість французького філософа і письменника Альбера Камю — це також безперервна спроба дати відповіді на жагучі питання як сучасності, так і взагалі людського буття.
Щоправда, така зневага має місце здебільшого за життя цих так званих деміургів слова — по смерті ставлення до них дещо змінюється, але й тоді філософи на відміну від письменників зазнають слави незрівнянно меншої. Принаймні на національні символи вони не перетворюються, і навіть пам'ятників їм не ставлять.
Цікаві питання, чи не так? Вагомі та значущі, дійсно значущі для кожної живої, реальної людини. Але ось яка дивина: чи не чується у цих питаннях щось до болю знайоме? З чим, до того ж, вже не раз доводилося мати справу?!
Чи не вся література, яка розглядалася на уроках, починаючи з 9-го класу,— про смерть, страх, вибір і буття як таке?!
Звісно, у літератури свої власні методи та прийоми, свої форми та шляхи, якими вона просувається до мети. Але хіба ця мета не збігається з метою філософії — принаймні філософії екзистенціалізму: усвідомлення людиною себе і свого місця у цьому світі?!
Здається, що це риторичне питання. Однак, гадається, що час вже поставити й інше питання: а як це стосується Альбера Камю?
Отже, у творчості Камю переплелися література і філософія, до того ж, на відміну від інших письменників, навіть тих, чиїм творам притаманна філософічність, а також на відміну від інших філософів, чиї праці не позбавлені естетичності, а подекуди і змісту, Камю залишив по собі і філософську, і літературну спадщину, і у цьому йому може дорівнювати лише інший французький філософ і письменник Жан Поль Сартр, про якого йтиметься пізніше,— теж, до речі, філософ-екзистенціаліст та сучасник Камю.
По-перше, те, проти чого повставав свого часу Сьорен К'єркегор, через суспільно-політичні обставини залишалося вагомим чинником ще упродовж десятиліть. Інакше кажучи, хоч Велика Французька революція і проголосила величні гасла Свободи, Рівності та Братерства,— а філософські погляди К'єркегора — це радше своєрідний відгук на ці ідеї! — проте їхнє втілення потребувало ще не однієї кривавої лазні і безлічі самовідданих жертв. А відтак датський філософ просто на багато років випередив свій час, бо, як бачимо, чи не найскладнішим в історії цивілізації виявилося визнання за особистістю непорушних прав та її життя — як найвищої цінності.
По-друге, найбільшої гостроти ця суперечність набула саме у XX ст., коли постала цілком реальна загроза тотального знищення і людства, і всього світу.
Таким чином, можна вдатися до цілком філософського висновку, відповідно до якого час чекав на свою філософію, а вона чекала на свій час. Зрештою, інакше і бути не могло, доказом чого є незатребування ідей того ж К'єркегора у минулу історичну добу, якій ці ідеї аж ніяк не відповідали.
А тепер щодо простору, тобто чому це сталося на французькому культурному ґрунті? Передусім це пов'язано з глибокою кризою німецької філософської традиції, спричиненої поразкою Німеччини у двох світових війнах поспіль, а також тими безмірними, ні з чим не порівняними злочинами, які заподіяли усьому світу німецькі фашисти. А відтак, умовно кажучи, цю філософську естафету підхопила Франція, тим паче, що на це були свої причини: адже вона також брала участь у двох згаданих війнах, зазнавши величезних людських та матеріальних втрат, однак вийшовши з цих воєн на боці переможців.
Проте й у Франції існувала давня філософська традиція: згадати з цього приводу хоча б філософів-просвітителів XVIII ст. А до того ж, не можна оминути і французький менталітет, який характеризується життєрадісністю, спрямованістю до насолоди існуванням. Тому і здається не випадковим, що ця земля подарувала світу двох талановитих письменників-філософів, у творчому доробку яких знайшлося
місце і для філософії, і для літератури. А філософією, яку вони, так би мовити, обрали для того, аби визначитися з найголовнішими проблемами буття, стала
філософія екзистенціалізму, тобто філософія існування. Щоправда, це зовсім не означає, що їх філософсько-літературні досвіди були ідентичними, натомість це лише означає, що вони, хоч і різними шляхами, йшли до однієї мети: утвердження як найвищої цінності людини і людського буття.
2. Актуалізація відомостей щодо біографії А. Камю
(озвучення учнями відомостей за складеними самостійно хронологічними таблицями).
Отже, розглянувши основні факти з життя А. Камю, ми змогли переконатися, що письменник власним прикладом людини і громадянина засвідчив безкомпромісність і послідовність тієї гуманістичної позиції, яку він обстоював усе своє життя.
(Це потрібно зробити як з огляду на аналітичну роботу на наступному уроці, так і для того, аби визначити рівень гуманізму учнів. І, на жаль, можна бути впевненим, що у будь - якому класі обов'язково знайдеться хоч один учень, який висловиться за відновлення смертної кари в Україні і в інших державах, де її вже скасували, і за збереження її там, де вона існує ще й досі.)
Це, безумовно, шокуючий парадокс, але це та реальність, у якій ми живемо і прояви якої ми можемо спостерігати у свідомості нашої молоді. А отже, дискусія з приводу цього суперечливого питання буде доречною саме зараз.
Що ж до положень статті Камю, то їх можна звести до такого: смертна кара має сенс лише постільки, поскільки вона є жорстокою помстою суспільства тим, хто в індивідуальному порядку порушує певні усталені норми, однак через те, що це тільки помста, смертна кара не має нічого спільного ані з покаранням, ані з виміром справедливості.
До цієї тези можна додати ще безліч власних аргументів, але найсуттєвішим буде контекст XX століття, яке усім своїм убивчим змістом просто волає про необхідність припинення ще й цього способу знищення людини. Принаймні ні за особистими переконаннями, ні за вчительськими обов'язками автор даних мате^ ріалів не бачить іншої можливості завершити розпочату дискусію й актуальний урок, як тільки дійти висновку щодо правоти А. Камю у цьому питанні.
ІV. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ РОБОТИ
Питання до учнів.
1. У чому полягає сутність філософії екзистенціалізму?
2. Яким чином ця філософія пов'язана з життям?
3. Яким чином ця філософія пов'язана з літературою, зокрема, з творчістю А. Камю?
ВП НУБіП УКРАЇНИ
за спеціальністю №____________________________________
Склав викладач: __Трибрат К.В.__________
Конспект розглянутий та схвалений
на засіданні циклової (предметної) комісії
Тема лекции : Французская литература
Альбер Камю 1883-1960
1. Альбер Камю – французький списатель – модерніст, філософ, лауреат Нобелевской премии.
3. Система образов (Рие, Тарру, Грана, отца Панлю, Рамбера, Коттара)
1. Давыденко П.И., История зарубежной литературы 2- изд. к.19 – н. 20 века. К. : ”Центр. учебн.литер.,2009.,
2.Давыденко П.И., История зарубежной литературы 20 века. К. : ”Центр. учебн.литер.,2009.,
1. История зарубежной литературы ХIХ века / Под ред. Н.А.Соловьевой. М.: Высшая школа, 1999 г.
2. Ковалева Т.В. и др. История зарубежной литературы (Вторая половина ХIX - начало ХХ века). Минск: Завигар, 1997. 336 с.
1.Жизнь и творчество Альбера Камю.
Ещё в 1930 году у Камю был обнаружен туберкулёз , и, несмотря на выздоровление, он долгие годы страдал от последствий перенесённой болезни. По состоянию здоровья ему было отказано в последипломном обучении, по той же причине позже он не был призван в армию.
Сам Камю не считал себя ни философом, ни, тем более, экзистенциалистом . Тем не менее работы представителей этого философского направления оказали на творчество Камю большое влияние. Вместе с этим его приверженность экзистенциалистской проблематике обусловлена и тяжёлым заболеванием (а значит, и постоянным ощущением близости смерти), с которым он жил с детства (по иронии судьбы, скончался не от болезни, а в силу трагической случайности).
На протяжении всей тысячелетней истории человечество освоило много страшных уроков. Вечные ценности оказались шаткими, человек — преисполненным эгоизма и непомерных желаний, природа — воплощением апокалипсиса. Но только XX век принес человечеству истинное понимание тщетности жизни. Вторая мировая война открыла и продемонстрировала самое страшное, что есть в природе человека, существа мыслящего. Поблекли иконы новой философии. Учение Ницше и Шопенгауэра дало уродливую недозрелую мораль. В таком случае образование новой концепции, которая оправдывала бы существование человека, стало совершенно необходимым. О своем новом духовном предводителе мир узнал в послевоенные годы. Им оказался французский мыслитель, прозаик, эссеист, публицист Альбер Камю. Нобелевская премия 1957 года в области литературы подтвердила статус писателя.
Известнейшее произведение Альбера Камю — роман-притча "Чума". В романе, в буквальном смысле, рассказывается об ужасной эпидемии чумы в одном из городов французской Северной Африки, а в аллегорическом — о борьбе европейского движения Сопротивления против фашизма. Главным смыслом "Чумы" является борьба со всяким злом вообще. Нужно признать, что, в отличие, скажем, от Советского Союза, где борьба с фашизмом была действительно вопросом жизни и смерти, для жителей Европы участие в Сопротивлении было скорее делом чести и совести. Поэтому одной из основных проблем романа является проблема выбора между равнодушием и конформизмом, с одной стороны, и отчаянным стремлением к свободе, освобождению — с другой.
Роман "Чума" составлен в виде хроники. Автором этих событий является врач — доктор Рие. Он признает только факты, поэтому в его изложении события теряют примесь каких-либо художественных приукрашиваний. Вообще-то борьба с чумой — дело практически безнадежное. Трезво понимая это, доктор Рие ни на секунду не прекращает своей работы, рискуя собственной жизнью. Благодаря логике и серьезности доктора, мы видим реальную картину эпидемии.
Город заполнен крысами, которые переносят инфекцию и сами же мучительно умирают. Так же, как и крысы, умирают сотни людей, заразившись бациллами чумы. Продолжаются противоэпидемические мероприятия, людей уже хоронят в братских могилах, а местный транспорт (трамваи) становится средством для перевозки трупов. Естественно, что это ужасные картины. Но намного страшнее то, что городские жители, окруженные карантинными постами, внутренне меняются. У них появляется странное равнодушие к судьбе даже близких людей, они пытаются как можно безудержнее веселиться, будто это поможет избежать заражения или прогнать болезнь. Камю окончательно и бесповоротно утверждает: чума калечит не только тело, но и душу. Чума — это образ мышления, замкнутый на самом себе. При этом писатель соглашается, что люди по своей природе "скорее добрые, чем злые", но духовная ценность также способна к разрушению. Единственно правильным должно быть противостояние злу, даже когда нет никаких перспектив и надежды на будущее. Вокруг доктора Рие собираются другие герои "Чумы" — Тарру, Рамбер, Гран. Эти люди тоже выполняют свой профессиональный и гражданский долг, пренебрегая собственной безопасностью, покоем в родном доме. Особенно интересна судьба парижского журналиста Рамбера, который, очутившись в зачумленном городе, сначала порывается выехать из него, вернуться домой, к любимой, но вскоре понимает, что может быть очень полезен именно здесь, в очаге эпидемии. Поэтому Рамбер остался работать в санитарной бригаде.
Альбер Камю был участником французского движения Сопротивления, и имел возможность на собственном опыте проследить закономерность развития эпидемии фашизма. Не зря писатель решил описать именно эпидемию чумы, так как возбудитель этой опасной болезни может в течение многих лет спокойно ждать своего часа, чтобы послать крыс издыхать на улицах счастливого города. В романе "Чума" эпидемия закончилась более или менее благополучно и жизнь пошла своим чередом. На самом же деле, каждый, кто остался жив, каждый, кого не коснулось черное крыло болезни, теперь до самой смерти будет помнить о чуме в этом городке и в своей жизни.
Чума всемирного зла притаилась где-то за высокими стенами современных городов. Она ждет своего часа, чтобы молниеносно распространиться по миру в виде войн, раздоров, эпидемий, экономических кризисов и т. п.
Какой совет можно дать человечеству, которое живет в ожидании чумы? Прислушаемся еще раз к голосу Альбера Камю: "Для человека без шор нет прекраснее зрелища, чем сознание единства с действительностью, которое побеждает".
Д.з. 1) Повторить конспект лекции.
2) Характеристика образов (Тарру, Котар, Гран) письменно
Читайте также: