Чи варто боротися з чумою якщо її бацила ніколи не вмирає за твором чума
Текст і підтекст у романі
Стилізація під жанр роману-хроніки зумовлює особливості мови твору А. Камю. Підкреслена об’єктивність визначає добір лексики, позбавленої яскравого емоційно-експресивного забарвлення, а також стриманий виклад подій та коментарів до них. З подібним прийомом
У позбавлений рослинності й пташиного співу Оран чума прийшла несподівано. На вулицях і в будинках раптом з’явилися поодинокі дохлі щурі, а незабаром їх прибирали тисячами. У перший же день епідемії, ще не здогадуючись про небезпеку. Ріє відправив дружину на лікування до санаторію.
Першим помер воротар у будинку Ріє, тоді ще ніхто не підозрював, що прийшла епідемія чуми (як ніхто в Європі спочатку не підозрював, що фашизм це всерйоз і надовго). Кількість хворих катастрофічно зростала, і Ріє замовив у Парижі сироватку (вона трохи допомагала, але швидко закінчилася). Префектура оголосила карантин, і Оран став закритим містом.
Якось Ріє викликав давній пацієнт, службовець мерії Жозеф Гран, якого лікар, з огляду на його бідність, лікував безкоштовно. Коттар (сусід Грана) чомусь намагався укоротити собі віку, а відтоді почав виявляти незвичайну люб’язність до людей, хоча раніше був відлюдькуватим. Ріє запідозрив, що в Коттара нечисте сумління, тож він і намагається заслужити прихильність оточуючих.
Привертає до себе увагу й образ Грана - маленької людини з її безневинним графоманством і невичерпною добротою та самовідданістю. Цей немолодий боязкий худорлявий чоловічок ледь-ледь зв’язує слова, проте протягом тривалого часу пише книжку, мріючи створити шедевр. І всі ці роки він шліфує одну-єдину першу фразу.
А. Беклін Чума. 1898 р.
1 Тут і далі переклад А. Перепаді.
Із запровадженням карантину оранці відчувають себе ув’язненими (улюблена метафора екзистенціалістів: ситуація позбавлення свободи вибору): їм заборонено листуватися, купатися в морі, виходити за межі міста. В Орані закінчується провізія, чим користуються подібні на Коттара контрабандисти: росте прірва між бідними, які вимушені ледь не жебрати, та багатими жителями Орана, які спокійнісінько купують харчі на чорному ринку втридорога, розкошують у кафе і ресторанах, відвідують розважальні заклади (алегорія суспільного розмежування часів війни1). Ніхто не знає, скільки триватиме цей жах. усі живуть одним днем.
Усі вони разом і побороли страшенне лихо, їхня єдність стала запорукою спільної перемоги. Зауважимо, що це важливий момент у творчості та еволюції самого А. Камю, який почав мистецький шлях з утвердження індивідуалістичних позицій та абсурдності буття2, а прийшов до усвідомлення необхідності єднання зусиль багатьох людей для спільної боротьбі зі злом.
Нарешті Оран оголошено відкритим. Якось Ріє побачив як Коттар, збожеволівши, стріляє по перехожих зі свого вікна, і поліція ледве знешкодила його (зло покаране?). Гран знову береться за книжку, рукопис якої наказав спалити під час своєї хвороби. А Ріє отримує телеграму про смерть дружини, і йому стало боляче. Парадокс: він у пеклі зачумленого міста вижив, а вона в гірському санаторії померла.
Екзистенціалізм Камю засіюваний на відчаї, викликаному не Думкою про мерзенність життя і людини (як у Сартра), а думкою про велич особи, нездатної, проте, .«найти зв’язок з байдужим (але прекрасним!) світом
Жанрово-тематичні особливості роману
1 Стоїцизм доктрина стоїків, в основному етична; тут життєва позиція, яка полягає в збереженні внутрішнього спокою, гармонії духу та витримці у важких життєвих ситуаціях.
Альбер Камю. 1956р.
1. Складіть хронологічну таблицю життя та творчості А. Камю.
2. Якою була дорога письменника до літературної слави? Яку позицію він зайняв як людина і письменник у часи Другої світової війни?
3. Поясніть назву і епіграф роману. Чи взаємопов'язані вони? Відповідь аргументуйте.
5. Визначте конфлікт роману й згрупуйте основних дійових осіб навколо нього. Хто з них приймає чуму, хто ні? Чому? Обгрунтуйте свою відповідь.
6. Простежте, як змінюється життя і світовідчуття мешканців Орану під час епідемії. Чому А. Камю детально фіксує ці зміни? Відповіді, аргументуйте.
10. Що символізує чума та зачумлена людина в романі А. Камю? Якою чуму бачать герої, автор?
13. Виконайте тестові завдання.
1. Місто Оран змальоване як
А типове провінційне містечко Б безлике потворне місто В прокляте місто грішників Г алегоричний образ людства
2. Для ілюстрації авторської концепції у своєму відомому есе Альбер Камю використав образ
Шкільний твір
Роман Альбера Камю "Чума" — це скупа розповідь, не тільки про епідемію жахливої хвороби, а в першу чергу про моральний вибір кожним із героїв твору свого місця в ситуації, коли існує реальна загроза смерті.
Події у місті Орані відбуваються 194. року. Який же рік мав на увазі автор? У роки Другої світової війни чи тоді, коли вона тільки-но закінчилася? Тоді назва "Чума" може означати не тільки конкретну хворобу. Вимикає асоціація з "коричневою чумою", що поширилася в Європі на початку 30-х років XX століття, прогриміла танками по всьому світу, знищуючи мільйони жителів, а потім недобитою до кінця змією заповзла в темні щілини зализувати рани й відновлювати сили.
За свідченням самого Камю, "Явний зміст "Чуми"" — це боротьба європейського Опору проти фашизму. "За допомогою чуми я хочу передати атмосферу задухи, від якої ми потерпали, атмосферу небезпеки й вигнання, в якій ми жили тоді. Водночас я хочу поширити це тлумачення на існування взагалі. Чума покаже моральне обличчя тих, кому минулої війни випало думати, мовчати і страждати".
Образ чуми — це не тільки символ війни. Це універсальна метафора зла. Герой роману інтелектуал Тару говорить: "Чума — не тільки хвороба, не тільки війна, це також смертні судові вироки, розстріл переможених, фанатизм церкви і фанатизм політичних сект, загибель безневинної дитини в лікарні, суспільство, влаштоване геть погано, так само як і спроби, всупереч опору влади, улаштувати його заново. " Мікроби чуми гніздяться повсюди, підстерігають кожен необережний крок людини, влади, суспільства. Усе людство в цілому й кожна людина зокрема може перебувати в стані "зачумленості". Того стану майже нікому не вдалося уникнути, але його треба долати, мобілізуючи волю, духовні й моральні сили особистості. Бути "зачумленим" — це не лише готовність убивати, а й непротистояння насильству, примирення з тими, що вбивають.
Прикладів такої "зачумленості" XX століття знає багато: фашистська Німеччина, більшовицький СРСР, червоний Китай. І як тільки люди доброї волі перемагають зло в одному місці, воно піднімає голову в іншому. Доктор Ріє переконаний, що "чума — це нескінченна поразка". Дослухаючись до радісних криків жителів Орана, яке нарешті звільнилося від хвороби, від кордонів навколо міста, Ріє думав, що радість знаходиться під постійною загрозою. Він знав те, про що забула ця щаслива юрма: "бацила чуми ніколи не вмирає, десятиліттями вона може дрімати десь у закутку меблів або в столі білизни, вона терпляче вичікує своєї години в спальні, в підвалі, у валізі, в носовичках та в паперах, і, можливо, настане день, коли на лихо і в науку людям чума розбудить пацюків і почне їх конати на вулиці щасливого міста".
Чума — це уособлення всесвітнього зла, яке повністю перемогти неможливо. Остаточна перемога над ним недосяжна, але усвідомлення цього не повинно паралізувати волю й розум людей, їхньої готовності до боротьби.
А. Камю шукає в людині сили, що піднімають супроти зла, і знаходить їх у самій природі людини, яка здатна кинути виклик Богові й Долі й одвічному хаосу.
Що, на думку А. Камю, може врятувати людство від чуми і від зла взагалі?
Альбера Камю ще за його життя часто називали філософом, але сам письменник так не вважав і скоріше волів називатися літератором. Головним предметом його творчості була людина, її психологія, поведінка в різних життєвих ситуаціях.
Письменник добре знав життя, бо виріс у кварталах алжирської бідноти, сам пробивав собі дорогу.
Навчався в Алжирському університеті, захоплювався філософією Шопенгауера, К'єркегора, Ніцше, зачитувався романами Достоєвського.
Пізніше Альбер Камю займається політичною діяльністю, вступає в компартію і активно виступає проти впливу фашизму на літературу, а в роки війни бере участь у роботі антифашистської підпільної організації "Комба". Він не рветься на вершину слави. Уже сама боротьба, прагнення дійти до вершини робить його щасливим.
У центрі всіх творів Альбер Камю ставить людину, яка обов'язково має діяти, приймати рішення, робити вибір. Його герої стоять на роздоріжжі й вирішують проблему власного індивідуального існування в моменти, коли спокійний плин життя порушується якоюсь кризовою ситуацією. Для жителів невеликого міста Орана цю кризову ситуацію створила чума. До цього люди живуть кожен сам по собі. Вони багато працюють, але думають тільки про комерцію і бариші, вечори просиджують у кав'ярнях, але розмови точаться лише про угоди, морські фрахти й дисконти. Здається, ніхто й ніщо не зможе об'єднати цих людей, що, мов далекі зірочки чи планети, крутяться кожен по своїй орбіті й навколо своєї осі.
Та чума, що стала загрозою кожному життю, поставила всіх перед вибором: позакривати вікна, двері, відгородитися від світу чи об'єднатися і всім разом протистояти злу. Звичайно, багато людей вибрали перший варіант, але більшість жителів зрозуміли, що перемогти епідемію вони зможуть тільки разом. Взаємодопомога, бажання підставити плече ближньому вирвали з обіймів смерті ціле місто.
Та були в Орані й такі люди, які на нещасті зуміли розбагатіти. Це контрабандисти, що таємними стежками привозили у місто товари й допомагали декому з городян вислизнути з міста. .
Кожен робив свій вибір. На цій землі існують лихо і жертви, і чесна, порядна людина не має права ставати на бік зла, в чому б воно не проявлялося. Треба чинити опір, навіть якщо для цього доводиться робити над собою неймовірні зусилля. Зло панує не там, де його аж занадто багато, а там, де люди не борються, не чинять йому опору. Альбер Камю у своїх творах учить нас пліч-о-пліч захищати добро, справедливість, людську гідність, разом протистояти злу і насильству.
Олена Максимова,
учитель зарубіжної літератури та російської мови
Ірина Кочмар,
заступник директор з НВР
учитель української мови та літератури
Мета. На основі прочитаних творів розкрити антилюдяну суть війни як вселенського зла, створити умови для розуміння її злочинного характеру, неприпустимості для людей, удосконалювати навички роботи з текстом, розвивати зв’язне мовлення, критичне мислення, сприяти вихованню кращих людських якостей
Тип. Інтегрований урок (українська література+зарубіжна література, історія, людина і світ)
Структура й хід уроку
І.Організація класу
ІІ.Привітання
ІІІ.Підготовка до сприйняття навчального матеріалу
Учитель. Сьогодні ми поговоримо про зрозумілі й водночас складні речі. Спробуйте з'ясувати, про що сьогодні піде мова на уроці.
- відповіді учнів (добро і зло, радість і сум, щастя і розпач)
ІУ. Актуалізація опорних знань
1.Де відбуваються події роману, яким постає містечко перед читачем?
2. Який епізод є зав’язкою твору?
3.Яким постає перед читачем доктор Ріє?
4.Для чого введено образ Тарру?
6. Як влада реагує на ситуацію?
7.Які зміни відбулися в житті мешканців міста?
8. Чим є чума, за словами Панлю?
9. За чиєю ініціативою було створено санітарні дружини?
10. Хто готує сироватку проти хвороби?
11.Як реагували мешканці на відступ хвороби?
12. Як закінчується твір?
1. Про синів Лавріна Запорожця по світу йшла добра слава +
2. Святкування дня народження Тетяни Запорожець переривається війною +
3. Ахіллесовою п’ятою українців Ернст фон Крауз вважає незнання історії +
4. Людвиг Крауз не знає, як знищити українців –
5. Людьми високої марки вважає українців Лаврін Запорожець –
6. Лаврін Запорожець погоджується стати старостою +
7. Купріян Хуторний пишається своїми синами –
8. Лаврін категорично відмовляється внести до списків Олесю +
9. Олеся Запорожець стала дружиною Антоніо Пальми –
10. Після німецького полону Олеся і Христя повернулися додому +
11. З родини Запорожців у живих ніхто не залишився –
12. О. Довженко уславлює незламність сили й духу народу +
У. Оголошення теми, очікуваних результатів. Робота з технологічною картою
- асоціація – зв'язок між окремими уявленнями, внаслідок чого одне уявлення викликає інше.
- людяний - сповнений турботи про людей, поваги до її гідності, щирий, доброзичливий.
- анти – відповідає українському префіксу проти, вживається для творення слів зі значенням протилежний, ворожий.
УІ. Вивчення теми уроку
Здається, наближається чума.
Я бачу місто у вогні.
І виходу ніякого нема.
Хто ж виживе у цій війні ?
Війна. Чума. ..І що є ще страшніше
Цієї грізної пори ?
- робота з епіграфом (після аналізу творів)
- створення асоціативного куща за буквальним (конкретним) явищем, змальованим у романі
ЧУМА Розлука
Спогади про минуле життя
Відсутність відчуття майбутнього
Ніхто не захищений
Боротьба всім миром Перемога?
Філософський роман-притча – твір, який відображену в ньому конкретну й одиничну подію символічно узагальнює до загальнолюдських масштабів, маючи на меті повчання, застереження
- визначення потрійного притчового змісту
боротьба з чумою в Орані
боротьба з коричневою чумою
- фашизмом в Європі
злом у світі
змалювання подій Другої світової війни О. Довженком)
26/Х/ 1943
Сьогодні я знову в Москві. Привіз з Києва стареньку свою матір. Сьогодні ж узнав од Большакова і тяжку новину: моя повість "Україна в огні" не вподобалася Сталіну, і він її заборонив для друку і для постановки.
Що його робити, ще не знаю. Тяжко на душі і тоскне. І не тому тяжко, що пропало марно більше року роботи, і не тому, що возрадуються вразі і дрібні чиновники перелякаються мене і стануть зневажати. Мені важко од свідомості, що "Україна в огні" — це правда. Прикрита і замкнена моя правда про народ і його лихо.
Значить, нікому, отже, вона не потрібна і ніщо, видно, не потрібно, крім панегірика. ( поетичний жанр, притаманною ознакою якого є захоплена похвала та уславлення визначної події чи подвигів видатної людини. )
( виокремити під час роботи за текстом):
- Пояснити, чому О. Довженко говорить про битву сценариста й письменника
- Визначити жанр твору
- З якої картини починається твір, чому?
- Про що свідчить прізвище героїв?
- Чого бажає мати дітям?
- Що перериває й змінює її слова?
- Чому зустрілися Василь і Олеся, чому Василь не вважає себе героєм?
- Як змінює Василя зустріч з Олесею?
- Як змальовано гітлерівське офіцерство?
- Яка розмова відбувається між Ернстом і Людвигом?
- Яке ганебне явище показано через образи синів Купріяна Хуторного?
- Як поводить себе Лаврін в окупації?
- Чому він опиняється в концтаборі, чи вижив там Лаврін ?
- Для чого письменник уводить образ Лиманчука?
- Де опиняються Христя з Олесею, як відрізняється настрій дівчат?
- Чи повертаються дівчата на Батьківщину?
- Як склалася доля Лавріна й Ернста фон Крауза?
- Чому значне місце у творі займають батальні сцени, як змальовано героїзм воїнів?
- Як закінчується твір?
- визначення основних причин заборони твору:
1.Відображення хаотичного й панічного відступу радянських військ.
2.Показ явища дезертирства.
3. Вказівка на незнання історії як ахіллесової п’яти українців.
5.Доброзичливе змалювання людей, що працювали в Німеччині, яких вважали зрадниками.
6. Осуд будь-якої війни устами Антоніо Пальми.
- визначення проблематики твору:
1. Національна самосвідомість людини й народу.
2.Людина на фронті й у тилу.
3. Збереження родинних цінностей.
4.Зрада й вірність.
5. Цінність загальнолюдських ідеалів.
6. Жінка й війна.
- складання асоціативного куща ( за твором)
Мета уроку: - визначити особливості поетики і стилю роману, його алегоричний і філософський зміст;
- розвивати навички аналізу літературного твору;
- формувати моральні компетентності учнів.
Тип уроку: комбінований урок (первинне сприймання художнього твору).
І. Організаційна частина
Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності ІІ. Актуалізація опорних знань, перевірка домашнього завдання
1. У якій країні (колонії Франції) народився Альбер Камю? (В Алжирі).
2. Що сталося з батьком Альбера, коли хлопцю не було ще й року? (Загинув на полях Першої світової війни: у Битві на Марні).
3. Хто такий Луї Жермен? (Учитель початкової школи, який допоміг Камю продовжити освіту в ліцеї).
4. Яким видом спорту все життя захоплювався Камю? (Футболом).
5. Чому Камю був змушений закінчити заняття спортом і не був призваний до армії? (Захворів на сухоти).
6. Що означає слово екзистенція? (Існування, буття).
8. Праця якого міфічного героя для Камю є метафорою сучасного життя? (Сізіфа).
10. Яким чином у 1957 році світова спільнота відзначила внесок Камю у літературу? (Камю була присуджена Нобелівська премія).
Запитання: Чому роман так називається?
- Текст породжує назву, у цьому романі головною подією є чума.
Запитання: Як можна витлумачити назву роману? Поясніть її символіку.
- Чума – інфекційна хвороба, що була поширена в середні віки і забрала багато людських життів, проте спільними зусиллями медики її практично ліквідували.
- На що спрямовує читача епіграф до роману?
- Як епіграф до роману розкриває його головну думку?
- Роман-притча, тому що повчання висловлене в алегоричній формі.
- Роман-хроніка, тому що містить викладення подій в їх часовій послідовності.
- Поліфонічний роман, тому що автор дає можливість висловитися героям з різними переконаннями, з різним життєвим досвідом. (Можна відмітити вплив творчості Ф. Достоєвського).
- Можна помітити й риси роману-міфу: Камю створює власний міф, який по-своєму пояснює світ і таїть у собі потенційні можливості різних потрактувань.
Завдання: Визначте тему роману.
Очікувані відповіді (виходячи з тлумачення назви роману):
- Зображення епідемії чуми в Орані й боротьби з нею оранців.
- Алегоричне зображення європейського руху опору.
- Зображення одвічної боротьби людини із світовим злом, екзистенційного вибору людини.
Завдання: Визначте проблематику роману.
- Як жити в абсурдному світі, де панують хаос і зло?
- Що робити, щоб зберегти у собі людину?
- Віра в людину або віра в Бога?
- Чи можна наживатися на горі і смерті інших?
- Чи варто боротися з чумою, якщо бацила ніколи не вмирає?
- Взаємини влади і людської спільноти.
- Чи має сенс боротьба без шансів на остаточну перемогу?
- Проблема взаємовідносин життя та творчості.
2. Особливості художнього часу і простору (бесіда, робота з текстом) Запитання: Коли і де відбуваються події, зображені в романі? (Автор приблизно вказує рік, коли відбуваються події (194…), прагнучи викликати асоціації з подіями Другої світової війни. Місце дії – Оран, місто-порт на середземноморському узбережжі Алжиру, в часи французького колоніального правління – столиця однойменного департаменту. Оран у романі – типове провінційне місто).
Запитання: Як зображений Оран у романі? Що розповідає автор про його мешканців, про їхнє життя?
Робота з текстом:
«Саме містечко, признатися, бридке. На перший погляд тихомирне, і лише куди пізніше примічаєш, чим воно відрізняється від безлічі інших торгових міст, розкиданих під усіма широтами. Ну як собі уявити, скажімо, місто без голубів, без дерев і садів, де не чуєш ні лопотіння крил, ні шелесту листя,— словом, місто безлике? Нову пору року видно тільки по небу. Навесні хіба що змінюється повітря чи з'являються кошики з квітами, що їх привозять з околиці дрібні крамарі: виходить, ніби весна продається вроздріб. Улітку сонце спалює і так уже пропечені оселі й припорошує мури сірим попелом; жити тоді можна лише в холодку за щільно причиненими віконницями. Восени, навпаки, все потопає в болоті. Гарно буває тільки взимку.
Запитання: Яке ставлення автора до міста та його мешканців?
- Автор підкреслює непривабливість міста, зображує беззмістовність і монотонність життя його мешканців, відсутність високих поривань, духовних та інтелектуальних запитів у них.
1. Формулювання висновків
Завдання: Визначити, які проблеми, в яких образах порушує автор?
Примітка: Результати можуть бути різними; головна мета – акцентувати увагу учнів на основних проблемах і ролі персонажів у вирішенні поставлених питань, показати глибину проблематики твору, налаштувати учнів на подальшу роботу над романом.
Персонажі | Порушені проблеми |
Бернар Ріє | Як жити в абсурдному світі, де панують хаос і зло? Що робити, щоб зберегти у собі людину? Чи варто боротися з чумою, якщо бацила ніколи не вмирає? Проблема взаємовідносин життя та творчості. |
Отець Панлю | Віра в людину або віра в Бога? Боротися зі злом чи покластися на Божу волю? |
Коттар | Чи можна наживатися на горі і смерті інших? Як існувати в єдності з іншими? |
Оранці | Взаємини влади і людської спільноти. Проблема самотності людини серед людей. 2. Виставлення та коментар оцінок 1. Дочитати роман. 2. Підготуватися до аналізу морального вибору героїв роману Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця Розглянути систему образів героїв роману, простежити, як вирішується проблема вибору; розвивати вміння аналізувати образи героїв, добирати цитати, будувати діалог, монолог, робити власні висновки, сприяти усвідомленню багатозначності світу і людини. Тип уроку: вибір, діалог. Зачитайтеся, брати мої, відданими світові всією стою своїх чеснот. Хай ваша щедра любов і ваше пізнання служить світу! До цього я вас закликаю. Фрідріх Ніцше Безумству хоробрих співаємо пісню. Безумство хоробрих — ось мудрість життя Вступне слово вчителя Створити уявний портрет міста та його мешканців. Повідомлення групи учнів-дослідників Експерт. Мова в романі йде не про конкретне місто, а про світу цілому. Оран — це узагальнений образ Усесвіту, де панує хаос, зло, а люди вступають у двобій з дійсністю. • Як ви вважаєте, чому першим відреагував на небезпеку в місті саме Ріє? Цікаво поближче познайомитися з цим самовідданим героєм, який, рятуючи тяжкохворих на чуму, чудом залишився живий.) (Ми обрали саме цей творчий вид роботи тому, що позиція лікаря Ріє розкривається в діалогах. Саме діалог допомагає зрозуміти погляди цієї великодушної людини.) Як сформулювати перші ознаки стурбованості станом хворих міста через щурячу моровицю? - Навколо мене пітьма, і я спробую в ній щось побачити. Я не знаю, ні що мене чекає, ні що буде по всьому цьому. Зараз є хворі і треба їх лікувати. Я бороню їх, як умію, та й усе. — Що є для вас це страшне нашестя? Нескінченна поразка. Людське горе. Чи готові ви до боротьби з епідемією? Але ж коли бачиш, скільки біди і горя приносить чума, треба бути божевільним сліпцем або просто негідником, аби примиритись з чумою. Чи вбачаєте щось героїчне у виконанні своїх обов'язків? Мушу, проте, ось що вам сказати: при чому тут, власне, геройство? Це не геройство, а звичайнісінька чемність. Можливо, ця думка здається Вам сміховинною, але єдина зброя проти чуми — це чесність. Що вона таке взагалі, я й сам не знаю, але в моєму випадку певен: бути чесним — значить робити свою справу. Ваше тлумачення жахливих подій з точки зору релігії? І навіть на смертній постелі я не прийму цей світ божий, де мордують дітей. Так от, оскільки світовий лад визначається смертю, можливо, для Господа Бога взагалі краще, щоб у нього не вірили і щосили боролися проти смерті, не підводячи очей до небес, де він так уперто мовчить. Як ви вважаєте, чи назавжди переможена бацила чуми? Будьте обережні, будь-яка радість під загрозою, бацила чуми ніколи не вмирає. Чи можете напевно сказати, чого навчає лиха година? Люди більше заслуговують на захоплення, ніж на зневагу. . Кожен з нас змушений робити свій вибір, і кожен вибір заслуговує на повагу. Запитання до учнів В яких епізодах Ріє виявляє себе як борець із чумою? Чи вірить Ріє у власну перемогу? Що є підґрунтям для самовідданої роботи Ріє? Проблемне запитання • Що визначає моральну позицію Ріє? (Слід акцентувати, що моральну позицію Ріє визначає абсолютно безкомпромісне ставлення до лиха; перед лікарем і в силу його професійних обов'язків, і, головне, відповідно до його поглядів, не стоїть питання: боротися з чумою чи ні, Ріє прекрасно розуміє власну обмеженість, безвихідь і усю безперспективність боротьби з чумою і, незважаючи на це, без будь-яких вагань включається в цю боротьбу. І веде її до кінця. Моральні принципи героя - гуманізм, почуття відповідальності, милосердя. Його моральна опора в цьому нетривкому світі - власна незламність і бодай щонайменша користь для справи, що робиться для загального добробуту. Чи можна назвати Ріє героєм? Яку дружню пораду ви б дали лікарю? Як ви вважаєте, чому Ріє, будучи в самому пеклі чуми, залишився живим Чи можна вважати Тарру святим, за визначенням Камю? Мотивація вчинків та принципів Тарру групою учнів-психологів. Він готовий до боротьби з епідемією чуми; його життєвий шлях — сувора путь душевного болю і страждань, гіркого морального досвіду. Сповідь отця Панлю Свій острівець світла в душі мені допомагає зберегти віра, віра в Бога. Моїх братів і сестер спостигла біда, ми всі опинилися під стінами лиховісної чуми. За що так немилосердно карає Бог людей? Звісно, за їх зло, за те, що люди втратили віру в Бога. Іноді Всевишній посилає жорстокі випробування для людини у вигляді хвороб, бід. Це — сигнал тривоги. Завдання для групи дослідників - Як погляди Панлю на протязі роману? У чому полягає своєрідність моральної позиції Грана? Лікар Ріє: перемогти хворобу, мати знання про сенс буття людини на землі, жити людською надією, пам'яттю. Отец Панлю: відповідати за власні вчинки, відродити духовні цінності. Тарру: не долати зло злом, насильством; Журналіст Рамбер: не шукати особистого щастя, якщо навкруги катастрофа. За кожною людиною залишається її власне право на свободу вибору саме своєї дороги. (Цього вимагають екзистенціалістські герої). Питання: Що є спільного з темою уроку. Узагальнення почутого на уроці. І, зрештою, чума відступає. Місто виходить переможцем зі смертельного двобою, життя у ньому починає поступово відроджуватися і приходить до ладу, але як песимістично стверджує розповідач, зовсім не через те, що людям дійсно вдалося впоратися з лихом. Ні, чума відступила сама собою, повністю залишаючи за собою право повернутися до підкореного міста. Виявляється, бацила чуми ніколи не вмирає, ніколи не зникає. Проблемна ситуація. Уявіть, що пошесть чуми охопила будь-яке сучасне місто. Як, на вашу думку, будуть діяти люди, які вас оточують, ви особисто? Роздуми над словами одного з героїв роману — журналіста Рамбера — дадуть цікавий імпульс для дискусії. Хтось з учнів погодиться з тим, що людина може бути щасливою лише тоді, коли ті, серед яких вона живе, не волають про перемогу. Хтось скаже, що в наш жорстокий час кожен має дбати про свій добробут, хтось наполягатиме, що вона може бути щасливою у межах власної родини, не дуже переймаючись проблемами суспільства. Але наприкінці уроку важливо, щоб все ж таки переважна більшість учнів дійшла розуміння того, що людина не може бути замкненою у своєму щасті, тому що саме тоді вона відчує, що чогось їй бракує у житті, воно є неповноцінним і якоюсь мірою втрачає сенс. Як приклад — долі героїв роману Альбера Камю "Чума". Під час дискусії розкриваються нові грані сприйняття цього твору. Надзвичайно важливим є і той факт, що, усвідомивши проблеми, на яких наголосив автор, учні дійшли розуміння, як і завдяки чому автор зміг досягти такого естетичного результату, такого зацікавленого сприйняття мистецького явища. Що вирізняє художній світ А. Камю? Як ви розумієте фінальне речення автора? Чому, на вашу думку, саме цими словами Камю завершує твір? Чи згодні ви з таким пророцтвом? Спроектуйте сюжет "Чуми" на інші історичні ситуації, зокрема на сталінський терор або вибух на Чорнобильській АЕС. Які епізоди і деталі роману збігатимуться цими реаліями? Хто переміг в екзистенційному двобої: люди чи чума? Читайте также:
|